Great Ocean Road

13 mei 2018 - Great Ocean Road, Australië

Great Ocean Road

Dag 1:

Vandaag gaat het dan gebeuren, de Great Ocean Road. We moesten vroeg opstaan zodat we op tijd bij het verhuur bedrijf zouden zijn om de auto op te halen. Na 50 minuten met het openbaar vervoer te reizen zijn we aangekomen. Bij het bedrijf moesten we nog wat dingetjes regelen en daarna onderweg! Ik begin met rijden en heb verder de hele dag gereden. Ons doel voor vandaag was om zo dicht mogelijk bij Melbourne te komen zodat we de volgende dag minder hoefde te rijden en dus vroeg in Melbourne konden aankomen. Met tussenstops zijn we na 5 uur bij een Mcdonnalds aangekomen om te gaan eten. Ondertussen is het ook al donker geworden en ik zit nog steeds achter het stuur. Onze camping was diep in de bergen door de bossen heen en in het donker was dat nogal spannend, maar tegelijkertijd enorm gaaf! Onderweg hebben we namelijk door rustig te rijden aardig wat dieren gezien. Als eerste een Wombat en daarna een haas die ook nog eens achterna werd gezeten door een roofvogel! Een live documentaire van Discovery Channel! Ook hebben we een hertenfamilie over de weg zien springen en natuurlijk ook nog Kangaroo weg zien huppen. Nadat we na nog eens 2 uur in het donker waren aangekomen op de camping konden we onze spullen gaan opzetten voor het kamperen. Met z’n 3en in een 2 persoonstent... ik vond het voor het slapen wel een grappig idee, maar toen had ik nog niet door wat de rest van de nacht te bieden had.

GOR - Tent en auto

Dag 2:

Wat een verschrikkelijke nacht! Het was super koud waardoor ik een levende trilmachine was geworden en geen oog dicht heb gedaan! De tent was ook veel te klein waardoor ik mijn benen niet goed kon strekken. Toen ik opstond dacht ik meteen; “DIT NOOIT MEER”! Snel de spullen opruimen en vertrekken naar de volgende bestemming, Melbourne!

Eenmaal aangekomen in Melbourne moesten we opzoek gaan naar een Hostel. Eerst kwamen we bij een die een beetje buiten het centrum lag maar daar was alleen een kamer naast een openbare ruimte dus het advies daar was al oordoppen en slaapmaskers dus dat was geen optie. Dan maar naar het centrum. In het centrum kwamen we bij een goed hostel waar we maar gingen boeken. Eenmaal een bed uitgekozen konden we gaan chillen en kijken waar we gingen eten (zo laat was het namelijk al weer). 1 van ons had wat irritaties opgelopen van de groep en de tocht dus die ging al vroeg naar bed en wilde de volgende dag alleen de stad gaan verkennen. Wij nog met z’n 4en over vonden dit geen probleem dus gingen wij iets zoeken voor ons. Toen hebben we in de avond voor de volgende dag nog snel een Penguins Island tour geboekt! Daar hadden we erg veel zin in dus snel slapen en op naar de volgende dag!

Dag 3: Penguins Island tour

Vandaag gaan we dus met z’n 4en met een dag tour met de bus allerlei plekjes langs in de buurt van Melbourne. Om 10 uur vertrokken we met een vol busje naar het Nature Park om Kangaroos te voeren. Als optie kon je ook met een koala knuffelen, dus dat heb ik uiteraard zeker gedaan en ik heb echt met de koala geknuffeld! Zo lekker zacht! Heerlijk! Na de Kangaroos uit de hand te hebben gevoerd en nog wat andere dieren gezien te hebben was het alweer tijd voor de lunch.

GOR - Melbourne - Penguin Tour - KoalaIk en de KoalaIk en de kangarooGOR - Melbourne - Penguin Tour - Kangaroo

Na de lunch gingen we naar Churchill Island om daar op een schaap scheer boerderij te kijken. Hier konden we het echte boerderij leven bekijken van vroeger. Ook hebben we een hond achter de schapen aan zien rennen als een kleine proef hoe ze dat normaal doen met 500 schapen en 1 hond.

hond en schapen rennenhond en 1 schaap

Hierna gingen we onderweg naar Phillip Island om de Penguin Parade te zien. Dit is het moment dat de Penguins van de zee terugkomen met voedsel voor de achtergebleven partners en kindjes. Omdat het in het donker is en de Penguins erg gevoelig zijn voor licht konden we helaas geen foto’s maken, maar het zien en het meemaken was toch wel erg leuk! We zaten namelijk op de eerste rij vooraan dus konden alles goed zien! Nadat de eerst groepjes Penguins zijn aangekomen was het alweer tijd om terug te gaan! Wat een heerlijke dag en wat heb ik genoten! Bij terugkomst hebben we nog maar een nachtje in het Hostel bijgeboekt omdat we een dagje lekker wilde uitslapen en nog even de stad in wilde voordat we de grote trip gingen doen!

Sleeping koala

Dag 4: Stad in

Vandaag heerlijk uitgeslapen en van plan om het ook lekker rustig aan te doen. In de middag zijn we de stad in gegaan om een beetje rond te snuffelen en wat te lunchen. Tegen de avond hebben we boodschappen gedaan voor het koken en na het koken zijn we wel vroeg naar bed gegaan omdat we de volgende dag om 8 uur wilde vertrekken voor de Great Ocean Road!

Melbourne enzoIk en deadpool

Dag 5: Het begin

Daar gaan we dan! Nog een stukje rijden en dan zijn we bij het begin van de Great Ocean Road. Onze eerste stop was Torquay waar dus de Great Ocean Road vandaan begint. Hier hebben we nog boodschappen gedaan voor de lunch en daarna doorgegaan naar het “officiële begin”, the memorial arch. Hier staat het dan officieel op! Eindelijk zijn we er dan! Nu kan het echt beginnen!

GOD - Memorial Arch On street

Onze volgende stop was Lorne waar we hebben geluncht en een mooi uitzicht hadden bij Teddy’s lookout.

GOR - Teddy’s lookoutGOR - Teddy’s lookout 2

Hierna gingen we door naar Kenneth River om de Koala Walk te doen. Dit was een korte weg omhoog waar we dus veel wilde koala’s hebben kunnen spotten.

GOR - Kennett River KakatoeGOR - Kennett River koalaGOR - Kenneth River red birdGOR - Koala Walk vogelGOR - Koala Walk koalaGOR - Koala Walk koala 4

Na deze wandeling was het tijd om naar de camping te gaan en uit te rusten.

GOR - Kennett River Twee kakatoes

Dag 6: Twelve Apostles

Vandaag gaan we naar de Twelve Apostles! Het is nog een stukje rijden vanaf de camping en tussendoor een paar stops gemaakt maar daar waren we dan. Dit was super mooi.

GOR - Twelve Apostles

Hierna reden we door naar Loch Ard Gorge, wat de meest bekendste schipsbreuk heeft want van die schipsbreuk hadden namelijk 2 mensen het overleeft.

GOR - Loch Arch GorgeGOR - Worm bay

Hierna reden we door naar London Bridge, deze brug was dus ingestort toen 2 mensen aan de andere kant stonden wat nu een eiland is geworden en moesten 3 uur wachten voordat ze met de helikopter werden opgehaald. Het word nu ook wel London Arch genoemd.

GOR - London Bridgeik en London brodge

Na de bridge reden we door naar The Grotto. Dit is een grot wat naar beneden is uitgesleten dus erg diep.

GOR - The Grotto 2 !GOR - Worm Bay 3

Uiteindelijk kwamen we aan bij onze camping in Peterborough, wat een heel leuk ouderwets dorpje was. Na de lunch hadden we het plan om de zonsondergang te bekijken bij de Twelve Apostles wat echt enorm gaaf was! Daarna hebben we in Port Campbell een enorm lekkere T-bone steak gegeten.

Dag 7: Het laatste stuk

Vandaag is het dan zover, het laatste stukje van de Great Ocean Road. Na het einde van de Road gaan we nog naar de Grampians en vanuit daar weer terug naar Sydney. Na het ontbijt reden we verder naar de Bay of Martys en vanuit daar naar de Bay of Islands.

GOR - Bay of MartysGOR - Bay of Islands 3 !GOR - Bay !GOR - Bay of Islands 2

Toen hebben we nog even gekeken bij een Whale Spotting lookout, maar de walvissen waren rond deze tijd niet in de buurt om gezien te worden. Daarna reden we naar Warrnambool wat dus echt het einde was van de Great Ocean Road. Wat geweldig was het en wat heb ik gave dingen gezien! Vanuit hier reden we naar de Grampians, waar we een motel in de bergen hadden waar de Kangaroos recht voor onze deur door het gras heen sprongen! Super leuk en na het eten nog een gezellige avond gemaakt om de volgende dag nog de Grampians in te gaan.

GOR - Grampians Motel kangaroos 2 !GOR - Grampians Motel Kangaroo at window

Dag 8: De Grampians

In de Grampians zijn we eerst naar Wonderland Carpark gegaan om vanuit daar een 2 uur lange klim te maken naar een hoog uitkijkpunt wat een must-see is. Dit was enorm gaaf!

GOR - Grampians - Grand Canyon uitzichtGOR - Grampians - Pinnacles 5 !GOR - Grampians - Pinnacles 10 !Ik op een rots 1ik op een rots 2

Daarna gingen we verder naar Reed Lookout waar we op de Balconies een mooi uitzicht hadden.

GOR - Grampians - The Balconies

Daarna gingen we verder naar de Mackenzie Falls! Dit was super cool en hier hebben we nog een stukje de rivier gevolgd naar beneden. Toen was het alweer richting de avond en was het tijd om aan onze terugreis te beginnen.

GOR - Grampians - Broken FallsGOR - Grampians - Mackenzie Falls 2 !GOR - Grampians - Mackenzie River 2Ik en Mackenzie Falls

Eerst reden we naar Bendigo waar we een overnachting hadden in een heel klein gezellig hostel. Die avond ben ik nog naar de film gegaan met een andere meid die ook graag wilde dus zo hebben wij onze avond vermaakt. Nadat we weer terug waren hebben we nog een hotel geboekt voor de volgende dag in Goulburn.

Dag 9: Goulburn

Vandaag gaat het alleen maar om rijden. Eenmaal aangekomen in Goulburn was het alweer bijna tijd om avond te eten dus hebben we in de pub wat bij het hotel hoorde een enorm lekkere hamburger gegeten. Hierna hebben we in de pub nog den gezellige laatste avond gehad voordat het laatste ritje morgen er aan zat te komen.

Dag 10: Auto inleveren

Vandaag dus de laatste dag van onze trip! En wat heb ik ervan genoten! We hebben zo veel gezien en meegemaakt dat we nu wel heel even toe zijn aan rust in Sydney. In de avond heb ik nog met 2 andere van de groep in de stad afgesproken en zijn we naar een gamehal gegaan met allemaal arcade games. Hier hebben we ons de avond vermaakt en een goeie afsluiting van de 10 dagen! Ik heb meteen nieuwe plannen gemaakt voor de oostkust samen met nu een goede vriend. We vertrekken maandag en zijn 4 weken onderweg. Dat is het volgende op de planning en daar heb ik enorm veel zin in.

Groetjess!

1. M Jongerden:
    13 mei 2018
    Zo gaaf allemaal maar weer. Blijf het zeggen wat een ervaring !!! Geniet en heel wel plezier komende 4 weken met de camper. Dikke kus mama
  2. M Jongerden:
    13 mei 2018
    wat een geweldige reis maak jij Jeroen! Je maakt prachtige foto's van een prachtig land. Fijn dat wij op deze manier kunnen meegenieten van je vakantie. Dank je wel.
  3. Joyce:
    13 mei 2018
    Jeroen, wat een mooie dingen zie je!! Prachtige foto's, en leuk je verhalen te lezen! Heel veel plezier weer verder. Geniet!!!
  4. Anneke Huizinga:
    13 mei 2018
    Geweldig ik geniet me je mee, wat een ervaring jongen. dit heb je mooi al allemaal meegemaakt en er komen nog heel veel dagen, het kan niet op. Heel veel plezier verder. en geniet!!!!!
  5. Augusta van Oene:
    13 mei 2018
    Woh zeg super man!!! Wat een enge foto daar waar je op het puntje staar!!!!’
    Nou jij zet IJsland op je lijst, maar ik jouw land hoor! Super tof, enjoy
  6. Papa:
    14 mei 2018
    Op naar je volgende experience: Muse introduceren in een camper😀. Geniet van nieuwe mensen, natuur, eten en uitdagingen. Ik kijk met “open” armen uit naar je foto’s en verhalen😉.
  7. Opa Ferry:
    22 mei 2018
    ‘ Bereisde Jeroen ‘is nu de nieuwe kreet.
    Geweldig geweldig. Straks
    weer wennen aan het gewone leven . Geniet er dus met volle teugen van. Liefs van opa en oma

🍋
  8. Anja Schreurs:
    1 juni 2018
    Hoi Jeroen, hier in Malden lezen we nu ook mee, en genieten we van het enthousiasme waarmee jij de dingen beleeft en beschrijft! Veel ondernomen al! Nieuwe vrienden gemaakt. En er volgt nog van alles. Een hele mooie tijd, groet Wim en Anja
  9. H.bangma:
    6 juni 2018
    Wat een belevenissen !ik heb nog eens je logboek gelezen!gaaf man! Ik geniet ook mee en volg je route op de kaart 😳geniet verder .knuffel van oma
  10. Maria:
    8 juni 2018
    Prachtig om je belevenissen te lezen. Wat zal jij genieten!!×